Start

© All rights reserved to Marks Kraam

Glas ontwerper Floris Meydam heeft voor Gouda Regina in de jaren 50 vazen en een servies ontworpen. Zijn collega Copier had dit ook al gedaan voor de Duitse fabriek Eschweiler, maar anders dan het aardewerk wat Copier ontworpen heeft is het aardewerk van Meydam totaal niet gedateerd. Hij ontwierp eigenlijk twee serviezen, het stijve rechte Prince en het wat meer rondere Princess, het zijn broertje en zusje. Kleuren Princess zwart, door Regina adepten black Princess genoemd, geel (golden), zandkleur (charming), grijs (lucky), blauwgroen (greeny), terra (sunny), dus niet de typerende jaren 50 pasteltinten maar meer een boeket 70’er jaren kleuren, hoewel wel degelijk ontworpen in 1954 Princess, en 1958 Prince.
De vormgeving was uitermate strak en consequent doorgevoerd. Het staat in veel musea en heeft veel prijzen gewonnen.

In navolging van het Arabia servies Kilta, later Teema, ontworpen door Kaj Franck, hadden de borden geen rand. Vergelijk Goedewaagen servies en Fris jubilant die ook die modegril volgden.

Floris Meydam/ Gouda Regina







Het meer behoudende Sphinx heeft hier nooit aan mee gedaan.

Het glazuur was dof van buiten en glanzend van binnen, ook een trent in die tijd.
Nadeel van het servies is dat het uit Gouda komt. Goudse klei is prima geschikt voor pijpekoppen, pinda stelletjes, vaasjes en gebaksbordjes maar niet voor gebruiksaardewerk. Het is te bros.
Vaak is het servies niet gemerkt waardoor je het nog wel goedkoop kunt vinden. Een bord black Princess kost een tientje, theepot pak en beet 30 euro.
De vaasjes die Meydam en Regina gemaakt hebben zijn waardevol en zeer gezocht. De mooiste vaasjes in de jaren 50 gemaakt in Nederland is de Pinquin serie, dof zwart glazuur gecombineerd met glanzend wit glazuur, weer de tegenstelling hard zacht, en altijd gemerkt. Vaasjes zijn snel 150 tot 250 euro. Je hebt qua vorm twee groepen, vaasjes met strakke vormen, ontworpen door Meydam en vaasjes met organische vormen, ontworpen door Witte van Leeuwen.
Ook erg gezocht is het decor Ruimte, geometrische figuren op een paarszwarte ondergrond. Mijns inziens zeker in vergelijking met Pinquin overschat.

Vaasjes van Regina hebben een heel verhaal aan de onderkant. Allereerst een W en een B, initialen van de oprichters, van der Want en Barras. De fabriek is opgericht in 1898, tegelijk met de troonsbestijging van Wilhelmina, vandaar de naam Regina en het kroontje, overigens boven hun initialen. Vervolgens is er een getal, bijvoorbeeld 1275, het nummer van de vaasmal, en een naam, bijvoorbeeld pinquin, naam van het decor. Verder Gouda, de stad waar het begon. Enige voorbeelden van gouda regina pinquin pinguin, type zwangere vrouw is van Witte van Leeuwen, het strakkere type van Meydam, hoewel li-achter weer niet. Alles gemerkt regina, en de meesten ook met pinquin.

Bij Wim Visser heb ik het al over Regout gehad, maar in het kader van de jaren 50 moet absoluut het pastelgoed van Petrus Regout, de Sphinx genoemd worden. Alles wat uit Gouda en Edam kwam was marginaal in vergelijking tot de enorme productie van de Sphinx. Er was een alliantie aangegaan met allerlei voedingsmiddelen leveranciers, men kon sparen voor pastelgoed en er ook pastelgoed bij kopen. De kleuren zijn groen, twee soorten geel, roze, twee soorten blauw. Verder is er nog met wat andere kleuren geëxperimenteerd. Er is nog heel goed aan te komen, voor weinig. Bord drie euro, kopje 5 euro, bolle buik bouillon bekers 6 euro, Marijke heette die serie. Alle series hebben namen, maar weinigen kennen die namen. In elk huis in de eind jaren 50 begin jaren 60 trof je het pastelgoed wel aan. Veel meer dan nu waren de mensen modebewust. Design is tegenwoordig voor de elite toen voor vrijwel iedereen. Het assortiment is groot, zeker 6 verschillende koffiepotten, heel veel soorten soep bakjes, alleen de borden zijn er maar in 1 soort.

Sphinx








Zeldzaam zijn de desertbordjes, eenslag kleiner dan de ontbijtbordjes en de eierdoppen. Alles behalve de eierdoppen gemerkt met doorgaans een Sphinx in een rondje. Duur zijn de eierdopjes, zeker 10 euro per stuk en bijzondere kop en schotels.


In Noorwegen had je drie aardewerkfabrieken, stavanger flint, porsgrund en figgjo. De laatste besloot eind jaren 50 het assortiment radicaal te veranderen, er werden nieuwe moderne vormen geïntroduceerd. Om het oude trouwe publiek niet te veel af te schrikken werden deze vormen gedecoreerd met folkloristische en florale motieven. Een goed voorbeeld hiervan is het decor Market maar ook het decor Lotte is typerend.
Dus de vorm voor de meer moderne mens en het decor voor de meer traditionele mens. Doorgaans werkt dit niet, het polderlandmodel, van alles een beetje, noch de ene groep noch de andere groep voelt zich aangesproken. Toch was market een groot succes. Dat kwam vooral omdat het decor niet echt traditioneel was maar juist wel goed het tijdsgevoel aanboorde. Ja, het was folklore, maar toch ook wel een beetje hippie en flower power. En terug naar het platteland, moeder aarde. De ontwerpster was de Noorse Turid Gramstad Oliver, die zich ongetwijfeld had laten inspireren door de Deen Bjorn Wiinblad.

Figgjo Market








Wiinblad is wat zwieriger, Oliver wat steviger. De heldere lijn van Oliver is onmiskenbaar. Het decor wordt ook wel Turidesign Market genoemd naar de ontwerper van de decors. Market is ontworpen in 1963 door Turid toen ze 27 was.
Prijzen van Market zijn heel mild, 10 voor een schaal, 5 voor een beker. Het is goed te vinden. Lastig zijn gewone borden, drievaksborden, ook wel fondueborden zijn er te over.
Market is niet echt design, daarvoor is het niet consequent genoeg, maar het geeft wel goed het tijdsgevoel weer. Het is wat men zoekt in een woning, aan de ene kant strak en steriel aan de andere kant knus en warm.



Volgens ons het mooiste Figgjo servies: a la carte.

Het zijn gestileerde lekkere eiwitten, oesters, vissen, schelpen, koeien, kippen, eieren, niets voor vegetariers, die moeten maar gaan voor rorstrand picknick. Ontwerper, van het decor is Hermann Bongard, Noor, 1921 - 1998, werkte bij Figgjo van 1957 tot 1963


Figgjo a la Carte









Het meest typerende jaren 50 aardewerk in Nederland is gemaakt door de aardewerkfabriek de Driehoek Huizen. Huizen had met Eskaf al een goede aardewerktraditie, na de oorlog weer vorm gegeven door de driehoek.
Een serie als “palet” was al kenmerkend, maar werd overtroffen door de serie “tulip”.
Het had inderdaad de vorm van een tulp met de omhoog komende puntjes, als de vlinderbril van koningin Juliana. Zowel de vorm als de kleuren waren zeer jaren 50, net als het doffe glazuur buiten en het wat meer glanzende aan de binnenkant.Het servies is uiterst consequent gemaakt, alles,schalen, kopjes, bekers, borden, omhoogkomende puntjes. Het is net als palet en diabolo ontworpen door Fokke Hamming, zoon van de oprichter
van de Driehoek . Deze drie meest kenmerkende serviezen
van Huizen zijn eind jaren 50 ontworpen. Wat niet consequent gedaan is is de kleurstelling.


Huizen Tulip (puntjes omhoog!)








De matte pasteltinten werden midden jaren 60 opgevolgd door felle tinten, vorm en kleur was hiermee niet meer 1

geheel. De grote charme van jaren 50 aardewerk is het doffe glazuur. Tulip is zeer gezocht. Makkelijk te vinden is het pinda stelletje, schalen gaat ook nog wel enigszins,

maar we komen in de problemen als we als we de gebruikszaken zoeken, kopjes, bekers en vooral de borden. Als je ze vindt zijn ze zelden gaaf weer door de slechte kwaliteit van al het Nederlands aardewerk dat niet uit Maastricht komt. Prijzen: theepot gaaf 60 euro, kopje 12,50, borden 15,- per stuk. Maar veel meer kan ook, je vindt het nauwelijks, het is een verkopersmarkt. Schalen tussen de 30 en de 60, zwarte schalen rond de 100. Zwart is bij tulip maar even uitgegeven, dit heeft te maken met een rechtszaak van Regina tegen Huizen, waarbij Regina Huizen van plagiaat beschuldigde, tulipe zou te veel op princess lijken. Huizen mocht doorgaan

Het matte is veel meer gezocht dan de felle tinten maar ook de felle tinten worden bij gebrek aan beter wel gezocht.

Mark’s Kraam > Design info > Aardewerk > Pagina 3

Pagina 1  2  3  4