Start

© All rights reserved to Marks Kraam

Het oranje appeltje is op de markt gebracht in 1945. Het verhaal gaat dat men in Leerdam nog wat oranje glas had liggen van achterlichten van Wehrmachtwagens, die zijn omgesmolten en daar is fabrieksmatig het oranje appeltje van gemaakt.
Dus niet zoals alle andere oranjevaasjes mondgeblazen. Als u dan ook voor het eerst het appeltje met de 12 ribben ziet denkt u dat dit fake is, maar het ruwe geperste hoort zo. Ontwerper is Copier, die 7 jaar eerder ook het Beatrixvaasje ontwierp. Er zijn op dit moment 12 oranjevaasjes, waarvan 6 echt tellen. Vooral de laatste tijd zijn er veel op de markt gebracht, onder andere Amalia en Alexia. De eerste was bij de 18de verjaardag van Juliana in 1927. Als u een dergelijk appeltje koopt, en u krijgt er geen spijt van, let er dan op dat hij helder is, en heel. Helder, geen aanslag er in, geldt voor al het glas. Aanslag krijgt u nooit uit glas, niet met antikalk, steradent, of welk ander wondermiddel de verkoper ook noemt. De verkoper zelf weet wel een truukje, een beetje slaolie erin en hij is weer helder (totdat u hem afwast).

Ribbelvazen




Wellicht de makkelijkst te vinden vaas van Copier is de ribbelvaas. In menig keukenkastje zal hij nog staan te wachten om gevonden te worden. Ze zijn in grote hoeveelheden gemaakt van begin jaren 50 tot begin jaren 60. Er zijn 3 vormen, de druppel het tonnetje en de minst bekende een cilindrische voet naar boven breed uitlopend. De cilindrische voet is aan de onderkant wathoekig, wat hoger rond. Kleuren zijn rookkleurig, groen, ongekleurd. De druppel en het tonnetje heb je in twee groottes, de breed uitlopende cilinder denk ik in 1 grootte. Ze zijn ongemerkt. Ondanks dat er heel veel zijn gemaakt hebben ze toch wat waarde, 25 voor de kleine ton tot 75 euro voor de breed uitlopende.




Het oranje appeltje of bevrijdingsvaasje



Mark’s Kraam > Design info > Glas

Glas


Het is 1 van de leukste vaasjes van nederland, vooral door de geschiedenis.
Prijs voor een werkelijk goede circa 80 euro.

Aardewerk kreeg je in de jaren 50 en 60 door een trouwe klant te zijn.
Bijvoorbeeld van california, kwatta, goudboon, knorr en zoals in dit geval unox. Je moest dan een zegeltje op de verpakking uitknippen, op een zegelkaart plakken en als je ik weet niet hoeveel zegels had geplakt kreeg je een kopje. Menig zondag heb ik plakkend doorgebracht. Dit zijn glazen koppen met fraaie kleuren, vaak pasteltinten maar ook oranje paars rood en wit. Gemaakt bij het franse opale en zeer typerend voor die tijd. Door yuppen tegenwoordig voor cafe au lait gebruikt. Wilt u dat alle koppen er gelijk uit zien stop ze in de afwasmachine.
Prijs 3,50 per stuk.


Unox soepkoppen




Eind jaren 50 kwam de kristalunie in Maastricht met gekleurde glazen op de markt.
Glazen slijpen werd te duur, een gewoon helder glas kon iedereen maken, dus maar wat nieuws, gekleurd glas. Max Verboeket zocht wat kleurtjes uit, blauw, twee soorten groen, paars, grijs en goud.
Hij kleurde er oude ontwerpen van Rozendaal mee en het bonte carnaval glas was geboren. Je hebt er veel series van , een stuk of 25, in hoofdzaak te onderscheiden in glazen met een voetje en glazen zonder voetje. En dan van elk weer glazen voor elk denkbaar en tegenwoordig ook ondenkbaar drankje, bier, limonade, sherry, port, likeur, advocaat, wijn, rijnwijn, noem maar op. In de boekjes heeft elk type een nummer, bijvoorbeeld K21, je ziet het ook wel in advertenties. Het glas knapt bijzonder makkelijk inde afwas. Het is allemaal mondgeblazen kristal, het handwerk zie je aan de glazen af, klein beetje schots en scheef. Een goede glasblazer blies circa 350 glazen per dag, daar kon niet erg nauwkeurig gekeken worden.

Carnaval glas





Prijzen van carnaval glas variëren van 1,50 euro voor een cognac glaasje tot 25 euro voor de rede bierroemer K21. Ook de grapefruit glazen, gekleurde voet en blank van boven, doen die prijs. Maar het overgrote deel van de glazen schommelt tussen de 3 en 6 euro per stuk. Limonadeglas drie euro, rijnwijn glas 6 euro, champagne 12 euro, het varieert.

Als u leuke aanvullende informatie heeft over de ontwerper, de fabriek of het ontwerp, mail me dan zodat ik het kan verwerken op de site. Dan gaat de kennis niet verloren. Ook andere opmerkingen lezen we graag terug.


Mail