Deze site geeft informatie over spullen uit de vijftiger,zestiger en zeventiger jaren, spullen die karakteristiek zijn voor hun tijd.
De spullen zijn doorgaans kleurrijk maar sober van vorm. Het credo van die tijd was dat de vorm in dienst moest staan van de functie. Geen overbodige frutsels, niet verhullen hoe iets gemaakt is. Bovendien was dat ook wel praktisch, frutsels maken kost geld. De ideoloog en de zakenman gaan hier hand in hand. Onder het kopje “informatie” kunt u Mark’s persoonlijke verzameling zien en informatie vinden. In de winkel kunt u spullen kopen in de stijl van de jaren vijftig, zestig en zeventig.
Op deze website gaat het lang niet altijd over zaken voor de elite, maar vooral over spullen die de meesten van u boven de 50 zich nog wel herinneren.
Als u leuke aanvullende informatie heeft over de ontwerper, de fabriek of het ontwerp, mail me, dan kan ik het verwerken en gaat de kennis niet verloren.
We vinden het ook erg leuk als u even in het gastenboek wilt schrijven wat u van de site vindt.
Prijzen
Her en der zeg ik iets over prijzen.
Men wil het altijd graag weten maar het is moeilijk om er iets zinnigs van te zeggen. Websites als Marktplaats en e-Bay zorgen er voor dat prijzen van bulkgoed naar beneden gaan en prijzen van bijzondere dingen omhoog. En waarvan je vroeger dacht dat het bijzonder was blijkt dankzij marktplaats en e-Bay bulkgoed te zijn.
Bovendien fluctueren prijzen doordat smaak verandert. Vijf jaar geleden was Flora Capri populair, nu aan de straatstenen niet kwijt te raken, nu is het Rumba.
Verder komt men via Marktplaats er achter dat iets wat op zolder ligt een paar euro waard is en er komt dan ineens een stortvloed van die spullen op de markt, of het nu om Dinky toys gaat, Revolt stoelen, Petrus Regout Beatrix servies of Copier vazen, al deze dingen zijn dan ook minder waard dan een paar jaar geleden.
Handelaren in bijvoorbeeld de Veemarkthallen (Utrecht) willen daar vaak nog niet aan, met als resultaat dalende omzetten en minder bezoekers. Vaak hebben ze nog duur ingekocht met de verwachting prijzen van weleer te krijgen, teleurstelling bij een ieder.
Verkopen, een vak.
Veel dingen die ik heb gekocht komen van markten, met semi professionele verkopers.
Veel prima, anderen ronduit lomp. De tijd dat je dankbaar mocht zijn dat je iets zeldzaams kon kopen ligt ver achter ons. Alles is heel goed te vinden, niet bij jou dan wel bij een ander.
Sta alert achter de kraam, niet krant lezend, niet met de buren pratend, ik weet dat u moe bent maar laat het niet merken, maar ga ook niet op de vingers van de klant kijken.
Heb respect voor de klant, ga er niet boven staan maar juist er onder zitten, stel eens een vraag.
Belangrijkste: prijs je artikelen.
Veel klanten hebben het volgende mee gemaakt:
“Wat kost deze vaas?”
“Nou mevrouwtje voor 150 eurootjes ken je het mee nemen”
Mevrouw zet het artikel neer en wil door lopen. 150 euro is een hoop geld.
“Wat hep je dan in gedachten?”
Mevrouw had 30 euro in gedachten maar dat lijkt helemaal belachelijk dus zegt ze maar 50 in de hoop dat de handelaar niet zegt verkocht.
“Mevrouwtje, voor niets gaat alleen de son op, je ken beter een voassie bij de Hema gaan kopen”. Doorgaans alles in grootmuils Amsterdam.
Kijk, zo iemand vraagt nooit meer naar een prijs, en we hebben het allemaal wel mee gemaakt, dus plak er een prijsje op.
Collectibles vast houden in de verwachting dat de prijzen altijd omhoog zullen gaan is ronduit risicovol. Als we in een tijd komen waar de mensen voorzichtig met geld worden zullen ze het eerst besparen op extraatjes, de koffie smaakt net zo goed uit een Hema kopje, de andijviestampot smaakt net zo goed op een Ikeabord en van een camping gas brandertje dan van een Rorstrand picknick bord en uit een Siemens keuken. Daar zit niet de werkelijke meerwaarde van het leven in.
Jaren 50 dingen worden nu nog als retro gezien en niet als iets vergelijkbaar met art nouveau of art deco.
Dat gaat ongetwijfeld veranderen.
De vraag is dan wat echt de tand des tijds doorstaat en als heel tijd typerend wordt gezien.
Ik denk dat veel dingen op mijn website aan die eis voldoen.
Voor Nederland: Wim Visser, Ravelli beeldjes, Pilastro, Wim Rietveld, Meydam Regina servies en vazen, Huizen tulip, Artifort, Hala Raak, Anvia en Philips. Het moet wat wild vormgegeven zijn en kleurrijk.
Buitenland: Rorstrand marianne westman, Rosenthal studiolinie, Mategot, Corgi en Dinky, Schuco, Figgjo Flint a la carte en Anne Marie, Saarinen, Jacobsen, Gustavsberg Bersa, vroege Ruscha Keramik, domino en mont blanc, en meer maar al mijn geheimen geef ik nog niet prijs.
De leukste en meest informatieve fifties en sixties site van Nederland!
© All rights reserved to Marks Kraam